söndag 27 mars 2011

Jag (vi) har alltså varit i stugan men vi tar det väl från början.
Jag hade en tid bokad hos näringslivet i kommunen så vi startade tidigt den 18. Visserligen snöade det men det har det ju gjort förut och det har gått bra. Inte den här gången. Snön var tät, blöt och mycket riklig. Den lade sig på vindrutan som ett istäcke pga att det inte gick att hålla en anständig hastighet. Vi fick göra en nödlandning hos mina föräldrar i några timmar tills snöandet lugnat ner sig lite. Det innebar också att mötet fick ställas in och flyttas till onsdagen. Under väntedagarna isfiskade vi så mycket det gick i strålande sol. Det nappade som vanligt dåligt. Vi fick tillsammans fem inhemska (ej inplanterade) rödingar som precis räckte till ett mål mat åt guben. Inte särskilt stora med andra ord.
    Jag var också mycket glad att vi äntligen lyckats hitta ett bolag som gav oss mobilt bredband där uppe men glädjen byttes snart i frustration då det bara funkade lite då och då. Mest då. Alltså måste det till en extra antenn, för att köra med telias direkt i telefonjacket är inget alternativ då det är så trögt och dyrt.
   Onsdagen kom så sakterliga. Vi var tvungna att även här starta tidigt då vi skulle åka tretton mil och vara där till 8.00. Direkt när vi passerade byn stod 6 rådjur, efter 4 mil stötte vi på en stor hjord med renar och ni som har haft förmånen att stöta på dessa djur vet att de alltid står mitt på vägen, vägrar flytta på sig, inte begriper ett signalhorn och när de väl flyttar sig så springer de och irrar mitt på vägen hur länge som helst och blir helt stressade. Precis som bilföraren. Lite sinkade fortsatte färden och efter ytterligare några mil stod en flock orrar mitt på vägen. Antagligen tyckte de att det var en alldeles utmärkt spelplats.
     Nu fick vi tyvärr vara lagbrytare resten av vägen för att hinna i tid och vi klarade det nästan. 5 minuter för sent klev vi in och tyvärr tycker jag  (fortfarande)  att det är pinsamt att inte kunna passa tider och helst vara 5-10 minuter före.
Mötet gick bra och vi fick massor av bra tips och råd samt en del uppgifter att göra, bla att skriva en budget som de hjälper oss att kolla så det blir rätt. De skickade också en förfrågan till ett stort företag på plats där vi kanske kan få hyra lokal. Äntligen kanske det börjar röra sig.
Så nu när jag har ett internet igen måste jag sätta mig och skriva en ok budget som vi kan ha med oss om/när vi ska göra en presentation hos företaget.
Nu är det spännande igen! Så, fortsättning följer.
Visstja, resten av tiden i stugan förflöt innomhus utan överraskningar med ända ner mot 20 grader kallt på nätterna, nästan storm på dagarna och mycket att läsa.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar